Monday, February 28, 2011

Inspektor Buku: Bagaimana Ibu Bapa Boleh Membantu Pihak Sekolah?

Salam sejahtera,
Seperti yang saya janjikan dalam blog entry KRK yang sebelum ini bertajuk Inspektor Buku, saya ingin beri beberapa tips kepada ibu bapa tentang bagaimana mereka boleh membantu pihak sekolah untuk meningkatkan prestasi anak mereka. Saya yakin dan percaya, semua ibu bapa ingin membantu pihak sekolah, tetapi oleh kerana kekangan masa, ramai ibu bapa tidak dapat berhubung dengan guru-guru lebih kerap. Tambahan pula, bukan semua ibu bapa terlatih dalam bidang pendidikan, jadi memang agak sukar untuk membantu.

Jadi bagaimanakah ibu bapa bukan guru boleh membantu anak-anak meningkatkan prestasi akademik?

Apa yang ibu bapa perlu lakukan ialah satu sahaja; semaklah buku latihan anak-anak anda. Anda mungkin akan terkejut dengan betapa banyaknya perkara yang boleh anda ketahui hanya dengan menyemak buku latihan mereka. Ketika menyemak buku latihan, anda boleh tumpukan kepada beberapa aspek:

PERTAMA: Tulisan. Murid yang serius untuk belajar mempunyai tulisan yang kemas dan boleh dibaca. Ini kerana semua nota/latihan yang ditulis dalam buku latihan boleh digunakan untuk membuat ulangkaji di rumah. Jika tulisan anak anda buruk, jangan pula cepat melenting. Mungkin tuan punya tulisan itu masih boleh membacanya. Mintalah anak anda membaca apa yang mereka tulis. Jika mereka boleh membacanya, maka janganlah anda bimbang. Ingatkan sahaja mereka supaya memperbaiki tulisan. Tetapi jika mereka tidak boleh membaca tulisan sendiri, itu adalah kerana mereka menyalin nota dan membuat latihan supaya tidak kena marah dengan guru di dalam kelas, mereka tidak ada niat pun untuk mengulangkaji.

KEDUA: Tarikh latihan/nota. Setiap subjek ada peruntukan masanya setiap minggu. Subjek teras seperti BM, BI, Matematik, Sains, Sejarah, Geografi, Pendidikan Islam dan KH ada lebih banyak peruntukan masa berbanding subjek-subjek bukan teras. Subjek teras ada lebih banyak latihan daripada subjek bukan teras. Oleh itu, pastikan anak anda ada membuat latihan/nota setiap minggu untuk subjek-subjek ini kerana semua guru akan memberi banyak latihan setiap kali mereka masuk. Maksudnya, setiap minggu mesti ada sekurang-kurangnya satu mukasurat nota/latihan yang ditulis. Jika tiada, atau ada minggu-minggu tertentu di mana anak anda tiada latihan/nota, semaklah sama ada anak anda hadir ke sekolah atau tidak. Jika tidak hadir ke sekolah, itu perkara biasa. Jika hadir, ada kemungkinan anak anda ialah kaki ponteng kelas/sekolah.

KETIGA: Jumlah mukasurat. Ramai murid memberi tumpuan lebih kepada subjek yang mereka suka atau guru yang mereka suka. Maka, bagi subjek/guru yang mereka suka ini, bilangan mukasurat yang mereka gunakan adalah lebih banyak berbanding subjek/guru yang mereka kurang suka. Berilah galakan ke arah minat anak anda.

KEEMPAT: Headcount. Murid yang ingin berjaya akan memantau sendiri prestasi akademik mereka dengan serius. Dengan itu, ruangan headcount pada buku latihan mereka akan dilengkapkan dengan teliti. Jika anak anda mempunyai ruangan headcount yang lengkap, ketahuilah bahawa anda tidak perlu bimbang kerana selain guru, anak anda sendiri mengambil berat hal pendidikan diri sendiri.

KELIMA: Indeks. Murid yang ingin menggunakan buku latihan untuk mengulangkaji akan melengkapkan bahagian indeks kerana ia akan memudahkan mereka mengulangkaji mengikut topik. Jika tidak ada indeks, anak anda akan mengambil banyak masa untuk mencari nota topik-topik tertentu sehingga akhirnya, anak anda boleh jadi letih menyelak semua buku yang ada dan akhirnya, masa terbuang dan mereka tidak pun mengulangkaji.

KEENAM: Pembetulan. Belajar melalui kesilapan adalah perkara penting dan biasa berlaku di sekolah. Jangan sedih jika anak anda memberi semua jawapan salah dan buku mereka penuh dengan dakwat merah. Melakukan kesalahan adalah fitrah manusia. Tetapi, membiarkan kesalahan berlaku tanpa dibetulkan, itu ialah manusia sambil lewa. Pastikan anak anda membuat pembetulan untuk setiap jawapan yang salah.

KETUJUH: Nama guru. Adab belajar yang betul mestilah berguru. Adakah anak anda kenal guru mereka? Ada ruangan nama guru pada buku latihan anak anda. Adakah ruangan itu diisi? Adalah penting bagi murid untuk mengenali guru, kerana ia akan membina keyakinan diri murid untuk bergaul dengan guru dan bertanya soalan. Jika anak anda tidak kenal gurunya, jelaslah bahawa anak anda tidak pernah berkomunikasi dengan gurunya sendiri. Maksudnya, anak anda tidak pernah bertanya soalan dalam kelas, tidak aktif dalam kelas dan mungkin, tidak pernah hantar buku latihan untuk disemak juga!

KELAPAN: Susunan buku. Bagaimanakah anak anda menyusun buku-buku latihannya di rumah? Adakah susunan itu kemas dan tersusun? Cuba suruh anak anda mengeluarkan buku tertentu; dia harus boleh mengeluarkan buku itu dalam tempoh kurang dari 15 saat, kecuali jika bukunya ada pada guru. Jika anak anda mengambil masa lama untuk mengeluarkan buku dan kelihatan tercari-cari, ada kemungkinan anak anda selalu dikenakan tindakan tidak bawa buku latihan ke sekolah.

Itulah perkara-perkara yang perlu ibu bapa titikberatkan ketika menyemak buku latihan anak masing-masing. Anda tidak perlu ke sekolah berjumpa guru untuk bertanya hal anak anda. Selak sahaja buku latihan mereka. Tentu banyak perkara yang boleh anda ketahui selepas itu. Tetapi, jika anda tidak berpuas hati dengan buku latihan anak anda, datanglah ke sekolah untuk berjumpa guru anak anda. Pastinya dengan kerjasama guru dan ibu bapa, masalah akademik murid boleh diselesaikan.


CIKGU ZAKIAH

No comments: