Monday, February 28, 2011

Inspektor Buku

Salam sejahtera,
Berikutan bermulanya program Inspektor Buku sejak dua minggu lalu, telah dicadangkan kepada saya supaya saya menyemak buku murid-murid yang telah 'terkenal' dengan reputasi kerja sekolahnya yang bermasalah terlebih dahulu.

Saya berterima kasih atas maklumbalas positif yang saya terima dari guru-guru matapelajaran terhadap program Inspektor Buku ini. Namun begitu, ingin saya jelaskan bahawa program Inspektor Buku ini dijalankan bertujuan untuk menangani isu murid KRK yang mempunyai masalah untuk menyiapkan latihan dan tidak mengambil berat keadaan buku latihan yang tidak terurus dan 'daif'. Ini adalah kerana saya berpendapat adalah lebih baik bagi saya untuk 'menangkap' sendiri murid-murid ini sebelum guru matapelajaran membuka mulut dan melapor kepada saya.

Oleh kerana saya hanya berkesempatan untuk memeriksa buku setiap murid sekali sahaja, maka saya berpendapat, adalah baik untuk meletakkan murid yang bermasalah pada giliran-giliran terakhir, supaya mereka 'terpaksa' menyiapkan kerja rumah sepanjang tahun ini kerana giliran mereka hanya akan tiba pada penghujung tahun. Pada masa yang sama, saya juga ingin bersikap lebih adil kepada murid-murid KRK yang bermasalah ini supaya mereka mempunyai lebih masa dan peluang untuk mengubah sikap sebelum 'tertangkap'.

Di akhir nanti, saya berharap supaya kerja sekolah yang disiapkan sepanjang tahun itu boleh membantu murid mengulangkaji di rumah dan memperbaiki prestasi akademik untuk PMR yang menjadi sasaran utama.

Sebagai langkah penambahbaikan ke atas program ini pada masa akan datang, saya juga berhasrat untuk menghantar laporan program Inspektor Buku ini kepada ibu bapa/penjaga murid. Saya berharap bahawa ibu bapa dapat memahami bahawa walaupun mereka sibuk bekerja dan tidak ada banyak masa untuk berkomunikasi dengan pihak sekolah, mereka boleh mengetahui banyak perkara tentang keseriusan anak mereka di sekolah hanya dengan menyemak buku latihan mereka (akan saya jelaskan nanti). Dengan itu, dapatlah pihak sekolah dan ibu bapa berhubung dengan lebih kerap, dan bukan hanya ketika Hari Terbuka atau ketika anak berhadapan dengan tindakan disiplin selepas berbulan-bulan menyebabkan darah guru-guru naik ke kepala.

Namun begitu, satu cadangan yang sedang saya pertimbangkan ialah untuk memeriksa buku murid bermasalah ini sebanyak dua kali; iaitu pada awal tahun dan akhir tahun. Saya berpendapat cadangan ini boleh dilaksanakan, kerana bilangan murid bermasalah ini pun tidaklah ramai.

Di kesempatan ini saya ingin menasihatkan semua murid KRK (mungkin perkataan 'menasihatkan' itu patut dibaca 'amaran') supaya mengambil berat tentang keadaan buku latihan dan menyiapkan SEMUA tugasan yang diberi oleh guru matapelajaran masing-masing, sebelum tindakan yang lebih keras akan dikenakan. Saya sudahpun mendapat nama murid-murid yang berkenaan (terutamanya murid lelaki Melayu dalam kelas KRK tingkatan 1 dan 2) dan saya mohon kepada guru-guru matapelajaran supaya memaklumkan kepada saya dari semasa ke semasa tentang perkembangan murid-murid ini. Jika perlu dan mendesak, saya tentunya akan berusaha untuk meluangkan masa melawat ibu bapa murid-murid ini di rumah supaya murid ini boleh dibantu untuk menyelesaikan masalah mereka.


CIKGU ZAKIAH

No comments: