Wednesday, December 29, 2010

Office 2003 vs Office 2007

Salam sejahtera,
Pernahkah anda mengalami masalah untuk membuka fail Office yang diperoleh dari rakan anda?

Perbezaan versi Microsoft Office boleh menyebabkan sesetengah fail tidak boleh dibuka. Jika anda menggunakan Office 2003, anda mendapati anda tidak dapat membuka fail Word/Excel/PowerPoint yang di hujungnya tertulis .docx. (.docx) digunakan untuk fail yang di'save' dengan Office 2007. Jika fail itu di'save' dengan Office 2003, di hujung nama fail akan tertulis .doc.

Office 2007 boleh membuka Office 2003, tetapi Office 2003 (.doc) tidak boleh membuka Office 2007 (.docx). Inilah masalahnya.

Jika anda menggunakan Office 2003 dan kerap mengalami masalah ini, jangan khuatir. Fail anda masih boleh dibuka. Ikuti langkah di bawah ini untuk membuka fail .docx anda.

Download FileFormatConverters.exe

1. Download installer FileFormatConverters.exe melalui link di atas.
2. Save download itu di desktop.
3. Double-klik pada installer itu, dan install FileFormatConverters.exe dalam komputer anda.
4. Setelah selesai, tutup semua aplikasi dan restart komputer anda.
5. Sekarang, cuba buka fail .docx anda itu. Insya-Allah fail itu sudah boleh dibuka dan dibaca.

Selepas anda install FileFormatConverters.exe ini, tugas anda menjadi lebih mudah kerana tidak perlu lagi menukar bahagian 'save as type' kepada 'Office 2003' apabila anda hendak save tugasan anda. Anda hanya perlu save sahaja seperti biasa, kerana FileFormatConverters sudah mengubahsuai Microsoft Office anda supaya anda boleh membuka kedua-dua fail .docx dan .doc dengan mudah.

Aplikasi ini tidak perlu diinstall berkali-kali. Anda cuma perlu install sekali sahaja. Tetapi jika anda format komputer anda, anda perlu install sekali lagi. Installer FileFormatConverters.exe itu boleh disimpan, supaya jika anda perlu menginstall sekali lagi, anda sudah tidak perlu download installer itu lagi.

Selamat mencuba.


CIKGU ZAKIAH

.

No comments: